الصفحات

الاثنين، 31 ديسمبر 2018

حكم وامثال في الطيبة والشر

في الطيبة :
 الطيب أحسن.  اعمل خير وارميه البحر.  اصنع المعروف في اهله وغير أهله.  الساعي في الخير كفاعله.  الباني طالع والفاحت نازل.  الحلم سيد الأخلاق.  سلامة الإنسان في حلاوة اللسان.  ان عملت خير ما تشاور.  خير البر عاجله.  الخير بخير والشر بغير.  زيادة الخير خيرين.  سلامة في خير .. وخير في سلامة.  ما بين الخيرين حساب.  اللي عند الله ما يضعش.  اللي تزرعه تقلعه أو تضمه.  كل واحد بياخد على قد نيته.  إنما الأعمال بالنيات.  ربك رب قلوب.  بير تشرب منه ما ترميش فيه حجر.  اخلص النية ونام في البرية.  حكمت فعلت .. فنمت آمناً يا عمر.
 وتوجد أمثال تحذر ممن نحسن إليهم وتؤكد على فعل الخير فيمن يستحقون فقط:
 اتق شر من أحسنت إليه.  اطعم مطعوم ولا تطعم محروم.  ان انت أكرمت الكريم ملكته وإن أكرمت اللئيم تمرد.  خير ما علمنا والشر جانا منين؟  خيراً تعمل شراً تلقى.
 وفي الشــر :
  ابعد عن الشر وغنيله.  ان كان بينك وبين الشر جسر اقطعه قبل ما يعديلك .  الجاري في الشر ندمان.  طباخ السم لابد يدوقه.  يافاحت البير ومغطيه لابد من وقوعك فيه.  من حفر حفرة لأخيه وقع فيها.  من شاف الشر ودخل عليه يستاهل ما يجرى عليه.  اللي يحفر تحافير بتيجي على دماغه.  شرارة تحرق الحارة.  طوبة على طوبة تخلي العركة منصوبة.  كل واحد له شيطان.  اللي ما فيه الخير تركه خير.  تضرب القطة تخربشك.  دارت الدورة عليك يا عورة.  وقع في شر أعماله.  الشر ان بات فات.  قالوا للغراب ليه بتسرق الصابون ؟ قال: الأذية طبعي.  مات قتيل وساب قتيل.  ابوك ما هو ابوك واخوك ما هو اخوك.  صباح الخير ياعورة قالت له شر بايت.  قال : صباح الخير يا عورة .. ده باب شر.  فض ابليس لقلع الديس (النبات).  لا منه ولا كفاية شره.  ما اسخم من ستي إلا سيدي.  قال : اديني تقاوي البلاوي قال : كلمتين فارغين.  الباب اللي يجيلك منه الريح سده واستريح.  باب مردود شر مطرود.  شنق ولا خنق .. قال : كله في الرقبة.  حطوا العقدة في المنشار.  يوقف المراكب السايرة.  زي عفاريت القيالة ما يتهدوش.  ولاد الحرام كتير.  خربها وقعد على تلها.  يحجج الجمل والبردعة ويروح بذنب وييجي بأربعة (لا يتوب عن الشر).  ابليس ما يخربش بيته

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق